سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
هرکه نفْس خود را دشمن بدارد، خداوند، دوستش خواهد داشت . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 29

<تبلیغات> گرچه به دلیل عدم تطابق آنچه تبلیغ می شود با واقعیّت، تا حدّی معنای منفی به خود گرفته است ولی این کلمه هنوز نقش خود را بویژه در سیاست بازی می کند. ولی سؤال اساسی این است که تبلیغات هدف است یا وسیله؟شاید در وهله اوّل به ذهن بیاید که وسیله بودن تبلغات روشن است؛ چرا که با تبلیغ و رساندن یک پیام می خواهیم به هدف خاصّی برسیم. امّا جالب است بدانیم تبلیغات می تواند خود هدف باشد بویژه در تبلیغات کاندیداهای ریاست چمهوری. امروزه گفته می شود اگر می خواهید برای اجرای یک کاری موفّق باشید باید بتوانید افکار عمومی را به نفع خود سوق دهید و برای سوق دادن به افکار عمومی باید"گفتمان سازی" کرد. زمان تبلیغات کاندیداهای مختلف ریاست جمهوری، زمانی برای گفتمان سازی است برای کسانی که فقط به نتیجه نمی اندیشند. وقتی کسی احساس نماید گفتمان اصیل انقلاب تا حدّی به فراموشی سپرده شده است می تواند از این فرصت استفاده کند و این گفتمان را مطرح و برایش دلیل بیاورد و بدین سان افکار عمومی بویژه نسل سوّم انقلاب با گفتمان انقلاب آشنا شود و مسؤلین را با معیارهای انقلاب بازخواست کنند و بسنجند.

یادم است که مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهای خود با دولت نهم-نه دهم- در دفاع از شعار عدالت؛ فرمودند من در جمع خانواده گفتم این آقا(احمدی نژاد) اگر رای هم نیاورد ولی گفتمان عدالت را زنده کرد.(با این مضامین).

این نوع نگاه به تبلیغات یک نگاه کاملاً دینی و انسانی است و چقدر فرق دارد با نگاههایی که جهتشان نقد وضعیت موجود به هدف رای آوری است.

حقیر که هنوز کاندیدای مورد نظرم مثل خیلی ها مشخص نیست ولی این جملات از دکتر جلیلی برایم خیلی جالب بود. دیدم درست در راستای نگاه هدفمند به تبلیغات سالم است. ایشان بیان کرده:اینجا

"این کارهایی که الان تحت عنوان کارهای تبلیغاتی صورت می گیرد فقط طریقیت ندارد بلکه موضوعیت هم دارد. خود این فعالیتها و رفتار های تبلیغاتی و انتخاباتی  باید یک الگو باشد و شکلی از کار ارزشی را انشاءالله ارائه دهد تا تحقق این شکل از کار خودش نوعی پیروزی و  نتیجه گیری باشد . حداقل کار این است. سعی کنیم مدلی از کار مبتنی بر اندیشه انقلاب را در موضوع رقابتهای انتخاباتی بروز دهیم...اگر ادعا می کنیم که می خواهیم در اقتصاد یا در سیاست خارجی و… مبتنی بر اندیشه اسلام و انقلاب رفتار کنیم- اولین جایی که این حرفها باید نمود پیدا کند در خود انتخابات است. باید تا جایی که می فهمیم و الان برایمان روشن است از آن عبور نکنیم. چون اگر الان عبور کنیم فردا در اقتصاد و سیاستش همین کار را خواهیم کرد...اگر می گوئیم در سیاست خارجی «مقاومت» می تواند تولید قدرت کند و ظرفیت‌ ایجاد کند حتی برای کسانی که این مؤلفه را قبول ندارند به شکلی اقناعی بیان شود. در چنین حالتی است که صرف اقناع کردن هم موضوعیت پیدا می کند؛ ولو اینکه نتیجه انتخابات چیز دیگر باشد. این تبلیغ دین است و خودش کار تبلیغی است. با این نگاه هرچه قدر کار کنیم خود همین کار هم ارزشمند است؛ فارغ از اینکه چه نتیجه ای بخواهد حاصل بشود.

این نکته را هم بگویم که بنا نیست کاری را که باید به این شکل انجام گیرد حتما من انجام دهم. اگرکاندیدای دیگری هم انجام داد و یا در انتخابات موفقیتی داشت، حتما به او هم تقدیم می کنیم. حتی اگر انها از الان هم روی این حرفها کار کنند خودش می شود گفتمان سازی، که برای ما مطلوب است و ظرفیت محسوب می شود."


 نوشته شده توسط حمیدکمالی در دوشنبه 92/2/30 و ساعت 2:44 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

چشمه
حمیدکمالی
صفای چشمه به زلالی آن است. پاک و زلال باشیم درست مثل چشمه .....

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 0
مجموع بازدیدها: 14647
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه