سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
محبوب ترین کارها نزد خداوند، شتاب دربه جا آوردن نماز در اوّلِ وقتش است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 29

باسمه تعالی

دو سه روز به ماه رمضان مانده بود. جوانی پرسید:«چه کنم این ماه رمضانم با ماه مضان های گذشته فرق داشته باشد؟» چه سؤال و دغدغه زیبایی!چند ماه رمضان ازعمرمان گذشته است؟ اگر دو روزمساوی داشتن ضرر است«من ساوی یوماه فهو مغبون» ؛ دو ماه رمضان مساوی چه؟

در جواب پرسش این جوان عزیز باید گفت برای سپری کردن ماه رمضانی به یاد ماندنی باید هم «کمّیت»ها را اصلاح کرد و هم «کیفیّت»ها را ارتقا بخشید!

افزون کردن صدقات، افطاری دادن، خواندن نمازهای مستحب، قرائت قرآن و.... و از طرف دیگر کاستن از سخنهای بیهوده، نگاههای شبهه ناک، وقت گذرانی های بی مورد، پیامک دادنهای غیر مفید و .... اینها همه اصلاح کمّیت است. برخی چیزها را باید افزود و برخی دیگر را باید کاست یا حذف نمود.

امّا در بعد کیفیّت:

1-       توجّه به معنای قرآن درکنارقرائت آن. تا کی باید درماه رمضان تمام همّ مان «ختم» قرآن باشد نه «فهم» آن! باور کنیم اگر یک آیه را فهمیدیم و عمل کردیم ارزشش از ختم قرآن بسی بیشتر است. رهبر معظم انقلاب در جلسات تفسیر قبل از انقلاب خود در مشهد می فرمایند:«بجای اینکه سعی تان این باشد که جزء را تمام کنید یا سوره را تمام کنید سعی تان بر این باشد که قرآن را بفهمید، می خواهد تمام بشود می خواهد نشود» ماه رمضان 1353

2-       توجّه به روزه داری! خیلی وقتها ممکن است کاری را انجام دهیم ولی اساساً هیچگونه توجّهی بدان نداشته باشیم. این را در مورد نماز کمابیش تجربه کرده ایم که وقتی سلام داده ایم تازه فهمیده ایم در حال نماز بوده ایم!

در مورد روزه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه شعبانیه بر این نکته تاکید داشتند که با گرسنگی و تشنگی به هم به یاد فقرا باشید و هم به یاد تشنگی و گرسنگی روز قیامت. در این ساعات روزه داری اگرفقط روزی یک بار به این فکر بیفتیم، این ماه رمضانمان با سالهای گذشته تفاوت خواهد کرد.

3-       استفاده از فرصت بی نظیر سحرها؛ حال که به بهانه ی سحری خوردن که خود مستحبّ است از خواب بیدار می شویم، فرصت خلوت و تضرع و نماز شب را ولو کوتاه از دست ندهیم.

4-       باز کردن راه دعا و استجابت؛ باور ما این است که برخی گناهان راه دعا را می بندند و اساساً دعای ما را آسمانیان تحویل نمی گیرند! «اللهم اغفر لی الذنوب الّتی تحبس الدعاء» قطع رحم و حقّ الناس از این جمله اند. باید راه دعا را باز کرد. گذشت و انتقام جو نبودن راه را خوب باز می کند. صله رحم حتّی با یک سلام و توجّه به حقوق مادّی و آبرویی مردم کلید حلّ مشکل است.

5-       وداع با ماه رمضان در اوایل ماه! بزرگی می فرمود انسان باید دعای وداع را قبل از تمام شدن ماه رمضان هم بخواند تا قدر ماه رمضان را بیشترداشته باشد.

6-       مراقبه و محاسبه. حقیقت این است که تعالی و رشد انسان و حتی رعایت موارد بالا جز با مراقبه و کشیک نفس کشیدن و محاسبه شبانه محقّق نخواهد شد. ماه رمضان یک میدان تمرین است. میدانی که مربّی خیلی هوای انسان را دارد. دست و پای شیاطین را بسته و حتّی برای خواب و نفس کشیدنمان امتیاز مثبت می دهد تا تشویق شویم. اگر در این میدان موفّق باشیم در میدان 11 ماه دیگرنیز موفّق خواهیم بود.

خواننده ی گرامی! آنچه گفته شد نویسنده بدان محتاج تر است، درلحظه های بارش دعا به یاد ما باشید.


 نوشته شده توسط حمیدکمالی در چهارشنبه 92/4/19 و ساعت 6:19 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

چشمه
حمیدکمالی
صفای چشمه به زلالی آن است. پاک و زلال باشیم درست مثل چشمه .....

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 0
مجموع بازدیدها: 14648
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه